14 juli 2011

Festival Bullar!



Inför mitt Peace & Love äventyr för två veckor sedan så packade jag med mig några enormt stora kanelbullar jag hade bakat ett par dagar innan. De var så goda och storleken gjorde att jag höll mig mätt större delen av dagen på en bulle. Festival sommaren är fortfarande i full gång och vad är godare och smidigare att ha med i packningen än ett gäng kanelbullar att mumsa på när andan faller på.


Här är min variant på ett recept jag hittat i tidningen Allt om mat, jag har ändrat fyllningen lite men grunddegen funkar super utan ändringar. Jag älskar pekan nötter, så fyllde mina med finhackade pekan nötter, kanel, ljust rå socker och en skvätt rom, mums säger jag bara. 


Mina festival bullar med min Peace & Love packning.
Storleken är rejält stora, som amerikanska bullar på anabola. Så gör de gärna mindre, jag halverade storleken när jag bakade min andra omgång häromdagen, och de blev ändå generöst stora. 


Första omgången jag bakade gjorde jag klassiska kanel snurror och den andra testade jag att göra som min farmor alltid gjorde med sina goda kardemumma bullar, bullknutar. Lite ovant var det allt att göra knutar, och tog mycket längre tid än med klassiska snurror, men fina blev de. Det kan vara kul att göra en plåt med snurror och en plåt med knutar. 


Festivalbullar
Till 16 stora eller 32 normal stora bullar.


Bulldegen:
5 dl mjölk
50 gram jäst
0,5 msk salt
1 ägg
1,5 dl strösocker
2-3 tsk ny stött kardemumma
16-17 dl vetemjöl special (960-1020 gram)
150 gram rumsvarmt smör


Fyllningen:
175 gram rumsvarmt smör
1 dl ljust rå socker
0,5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 msk kanel
75 gram pekan nötter eller mandel
(2 msk rom eller mandellikör)


Till pensling och dekor:
1 ägg
1-2 dl pärlsocker
Pärlsocker kan bytas eller blandas med ljust råsocker, strösocker eller hackade nötter.




  1. Smula ner jästen i en stor vispskål eller i skålen på en bakmaskin, häll över saltet och rör tills all jäst lösts upp.
  2. Blanda ner ägget, strösockret, kardemumma och det mesta av vetemjölet.
  3. Arbeta degen ganska länge med degkrokarna på en elvisp eller i bakmaskin, cirka 10-15 min med elvisp, något längre med bakmaskin. Den extra tiden för bearbetningen ger en smidig deg och härligt saftiga bullar.
  4. När tiden gått, lägg ner smöret lite i taget och forsätt bearbetningen i ytterliggare cirka en 15 minuter.
  5. Låt degen jäsa i skålen i cirka 60-90 min beroende på rumstemperatur, övertäckt med en bakduk.
  6. Under tiden degen jäser, mixa eller hacka nötterna fint och blanda med smör, socker, vaniljsocker, sprit och kanel tills det blir en jämn kräm. Ställ svalt tills det är dags att att fylla degen. Förbered plåtar med bullformar eller bakplåtspapper. Bullformar rekommenderas. 
  7. Stjälp ut degen på ett lätt mjölat bakbord och dela degen i två delar.
  8. Kavla ut en del i taget till en jämn tjock rektangel och bred ut hälften av fyllningen på degen. 
  9. Om du vill göra klassiska kanel bullar, rulla ihop degen till en lång rulle och dela längden i 8 eller 16 delar. Lägg upp bullarna i bullformarna och täck plåten med en bakduk.
  10. Om du vill göra bullknutar, vik in en tredjedel av degen in mot mitten och vik in kvarstående delen ovanpå den så det bildas 3 lager av degen och fyllning.
  11. Kavla ut plattan lite och skär den i 8 eller 16 strimlor, snurra varje strimla så det blir ränder som på en polkagrissstång och sno ihop till en knut och lägg i en bullform. 
  12. Låt bullarna jäsa igen under bakduk i cirka 30-45 min, när det är cirka 10 min kvar av jäs tiden. Sätt på ugnen på 200 grader och vispa sedan upp ägget lite.
  13. Pensla varje bulle med ägg och strö på socker eller nötter eller både och.
  14. Grädda i mitten av ugnen i cirka 11-12 min för de mindre och cirka 14-16 min för de stora. 
  15. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. 
Frys in i påsar och du har goda fika bullar för utflykten, festivalen, picknicken eller fikastunden.

Här hemma i Linköping ser det ut att bli en regnig helg, 
så kan det kan vara mysigt att pyssla lite inne. 

Med lite bullbak till exempel!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar