26 juli 2011

När min kokvrå känns lite liten...

...så drömmer jag om ett kök! Ett stort kök med en köksö, sittplats, helkyl, helfrys och ett stort skafferi. Ibland på nätterna kan jag sitta i timmar och drömma mig bort bland fina inredningsbloggar, online tidningar och världens alla inredningssidor. 


Bildkälla: atlantahomesmag.com


Om jag får bestämma ska det vara mörka trägolv, ljusa luckor och det måste finnas färg i inredningen. Efter alltför många långa vistelser på olika sjukhus finns det inget som får mig mer illa till mods än "vita och fräscha" kök. Vitt är fint, men för mycket blir för sterilt, för opersonligt. Det ska synas att någon använder köket, och att människor bor i huset det ligger i. 


Tänk att ha ett skafferi man kan gå in i, som min mormor hade på sitt land. Att inte behöva stuva in skafferi varorna på sjuttioelva olika ställen för att det inte finns plats för allt på ett ställe. 


Bildkälla: atlantahomesmag.com


Nu bor jag i en hyresrätt, 2,5 rum på 46,5 kvm och med en kokvrå på cirka 3,5 kvm. Det är inte stort! Om man sedan lägger till en baknörd som älskar allt vad bakning och matlagning heter så blir den ännu mindre. Nu har kokvrån flutit ut lite i mitt allrum, jag säger allrum för det är matplats, vardagsrum och sovalkov i samma rum. Så nu står där en liten frys, en liten köksvagn och över dessa två så har jag satt upp vägghyllor fyllda till bredden med köksprylar. 


Men en dag, en dag ska jag ha ett kök. Med en Cranberry Kitchen Aid på köksbänken och kanske, med lite tur så kanske jag till och med har ett skafferi.


Nu tillbaks till verkligheten, hoppas ni får en bra dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar