17 juli 2011

Emanuels brända mandlar






Det finns en sak jag nästan alltid köper på marknader, brända mandlar! Man känner den fantastiska doften långt innan man ser marknadsståndet. De bästa är försäljarna är de som bränner mandlarna på plats. För allra godast är de varma, på ett ögonblick infinner sig en känsla av nostalgiskt välbehag. 


Jag har länge letat efter ett recept på dessa små läckerheter att kunna göra hemma, men jakten har ofta slutat i ett resultat som inte var som marknadsmandlarna. Så jag blev så oerhört glad när jag satt och bläddrade igenom Söta saker i jakt på lite nya recept. Jag hittade det fantastiska receptet brända mandlar enligt Emanuel, fullt med tips och bra vägledning i hur man kokar ihop mandlarna till supergoda brända mandlar, som de ska vara.


Brända mandlar enligt Emanuel


Steg 1:
3 dl socker (1 dl ljust råsocker & 2 dl strösocker)
1 dl vatten


Steg 2:
1,5 dl vatten
200 gram hela mandlar



  1. Ta fram en stor stekpanna en bra slev och följ instruktionerna på den kompletta guiden hemma hos Söta saker!

Lycka till!

Själv ska jag försöka vänta med att göra dessa igen till advent, men får se 
hur bra det kommer gå. En perfekt julgåva på glöggfesterna kommer dessa bli.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar