1 juli 2011

Festival upplevelser.

Jag älskar konserter, har alltid gjort, kommer alltid göra. Ingenting ger samma känsla som den samlade energi en bra grupp eller musiker kan skapa ihop med en publik. 




Oftast brukar jag åka på lokala konserter och ibland blir det resor till Stockholm eller Göteborg om det är någon jag verkligen vill se. Men i år så slog jag på stort, jag köpte ett dags pass till Peace & Love festivalen i Borlänge!


Jag gillar att förbereda mig inför resor, jag vet att det oftast inte blir som man tänkt, men det är ändå skönt att ha en plan. Så jag bokade biljetter i god tid hos SJ, köpte in lite bra att ha saker till festivalen och fixade matsäck till tåget. Litet tips är att frysa in lite vatten eller saft i flaskan man vill ta med sig till matsäcken kvällen innan resan, fyll upp flaskan med vatten på morgonen. Hjälper både packningen och dig att hålla sig sval. 


Min lilla packning bestod av:
Gigantiska Kanelbullar (recept kommer senare)
Solkräm
Värktabletter
Plåster
Funlight 
Musikproppar
Regn Poncho
Våtservetter
Näsdukar
Allergitabletter
Armbands pyssel


Önskar jag tagit med (kommit ihåg):
Hatt
Tröja till tåget hem
Stol (lite skämt åsido, men har svårt att stå så mycket som jag gjorde)
Tidningar


Nu blev inte resan dit och hem lika smidig som jag hoppats, jag hade bokat in ett morgontåg dit med ett byte och morgontåget från Borlänge tillbaka till Linköping med ett byte. Men SJ har inte fått smeknamnet Sena Jämnt för att de är så bra på att hålla tiderna. Första tåget dit blev inställt, de fixade ihop en ersättningsresa med två byten och jag blev cirka tre timmar försenad till festivalen. Missade Veronica Maggio som jag gärna hade velat se, men jag kom fram till strålande solsken och ett hett festival område. 




Det blev en varm väntan på mina favoriter 30 Seconds to Mars, det var runt 30-35 grader i solen och vindstilla. Men två minuter innan bandet kom på scen så kom det lite väl efterlängtade regnmoln och skapade en perfekt backdrop till scenen och det kom några korta regnskurar som gav skön svalka.


Hela konserten var helt underbar, publik stämningen var på topp och bandet i toppform. Helt klart bästa konserten jag sett, synd att de inte spelade längre. Det blev en perfekt avslutning på konserten med en upp sprucket molntäcke och en liten regnbåge som fick bli min bakgrund till mitt lilla collage. 




Jag spelade in "Kings and Queens" på min kamera, filmsnutten blev helt klart sevärd, så nu ligger den på YouTube.


Sen blev det strosande bland matstånd, marknadsstånd, event tält, småscener och alla människor. Det slank ner både en bägare med Fairly Nuts från Ben & Jerrys, lite stekta nudlar med mini vårrullar, smoothies från Coops Mjölkbar och en massa vatten. 


Sen blev jag sittandes i kanten på området till The Arks spelning, de spelade straxt efter midnatt och jag var tok trött. Jag satt och njöt av ungefär halva spelningen, sen började sakta ta mig ner mot stationen. Ett sista avsked av området blev en gigantisk risbräck som cafét Peace & Love gjort, var gott att ha som matsäck på tåget. 


Efter en ganska lång väntan på Borlänges tågstation så kom tåget i tid, 3.20 på morgonen. Synd att det blev signalfel i Gävle och att tåget blev stående i två timmar. Vi blev ett litet gäng på tåget som ringde runt, lånade mobiler av varandra och sponsrade några trevliga tjejer med lite mynt till kaffe maskinen. 


Men vi kom iväg till slut, och efter att min snälla syster suttit i telefon med SJ för att boka om min biljett så löste det sig ganska smidigt ändå. Tåget till Stockholm jag åkte med skyltades om till ett tåg till Linköping efter  Centralstationen, så skönt att bara sitta kvar. Får tacka ny funna ressällskapet Molle för hjälpen och sällskapet bland allt strul på både dit och hemresa.


Det var skönt att komma hem med varma minnen från ett soligt Borlänge, kommer jag leva på länge!


Peace & Love var toppen, bra planerat, bra info, trevlig personal och bra blanding på artister, hugs and love till dem. Vem vet, kanske blir det en uppföljning nästa år, men då tar jag nog bussen  ;)






Trevlig helg!

1 kommentar: