30 juli 2011

Man kan inte vara på topp jämnt!

Många har det tufft nu. Den är tillbaka, den där tomma vakuum känslan som ibland infinner sig när vågskålen tippar åt fel håll. Mitt under min och mammas roadtrip så hörde vi av en kvinna vid bordet intill under vår mysiga lunch om att det hade varit en explosion i Oslo. Då visste få vad den berodde på. Nu vet vi alla vem den beror på och de hemska händelser som satt Norge och oss andra i chocktillstånd. 


Det är så ofattbart, att det finns människor som kan använda mord för att driva fram sina egna sjuka och förvridna åsikter. Jag kommer aldrig förstå det. Våra medmänniskor är det viktigaste vi har, oavsett religion, hudfärg, parti tillhörighet, kultur eller bakgrund. Ondska gömmer sig i alla läger, det är inte något som går att generalisera bland någon specifik grupp. 


Det kommer alltid finnas de som fokuserar på de få saker som skiljer oss åt, som enligt mig berikar och inspirerar. De som inte vill se sanningen i att vi är människor har oerhört mycket som gör oss lika och binder oss samman. Men det är oerhört skönt att se att ondskan har en stark fiende i den enorma massan av de som strävar efter motsatsen.


Bildkälla: espen.com


Jag hoppas att den demokrati som generationer före oss har kämpat för inte tappar sitt värde. I ett modernt samhälle ska det finnas plats för alla.


Min vän Anna skrev detta på sin twitter:
G.W. Bush, 9/11: "We're gonna hunt you down." Stoltenberg, 22/7: "We will retaliate with more democracy."


Känns som Norge väljer rätt väg att gå! Jag hoppas och tror att viljan till fortsatt demokrati och ett öppet samhälle blivit lite starkare i Norge och övriga Europa. 


Kram till våra grannar i Norge och en extra kram till alla som mist nära och kära.


___________________________________________________________


Nu ska jag försöka krya på mig, har åkt på en förkylning utan dess like. Så det är Zyx, panodil, te och smoothies på schemat idag. Misstänker att det blir ett par dagar i soffan den närmsta veckan, hoppas det släpper fort.


Idag blir det en liten playlist som avslut glöm inte att 
ta hand om er och era nära och kära.


Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. 
Hate cannot drive out hate; only love can do that. 
-Martin Luther King, Jr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar