11 september 2011

Den bästa sortens återvinning...

...måste vara loppisar. 

Om ni missat det i mina tidigare inlägg så gillar jag loppisar!

Det är som att leta efter gamla skatter bland en hel del (i mina ögon) skrot. En liten pryl som för en annan kan verka helt onödig och överflödig kan för mig vara magisk. Att hitta något som någon annan inte längre har nytta av och ge föremålet nytt liv. Ja, det måste vara den bästa sortens återvinning.

Den senaste veckan har varit rätt kaotiskt, det har varit mycket att planera och fixa inför hösten och det är en hel del av mina lösa trådar som börjar fransa sig lite obehagligt. Men nu ska jag ta ut min sista semestervecka nästa vecka. Det blir en hel del som jag måste ta itu med, men jag hoppas att jag hinner med en massa roliga saker också. 

Mellan allt småkaos senaste två veckorna har jag dock hunnit med en hel del skoj. Bland annat har jag varit på både marknader, studiebesök, loppisar och café besök.

Om man är lite som jag, lite småpank nästan för jämnan och alltid shoppar med en ansträngd privateknomi i bakhuvudet så är loppisar ett trevligt andningshål. Man kan ta ut svängarna och unna sig saker utan att det knappast märks på bankkontot. Bland det bästa att köpa secondhand är enligt mig, pressglas (jag älskar pressglas!), gamla bakformar (det är tokbilligt begagnat), roliga serveringsfat, gjutjärn, klassiska "gadgets" från 50 och 60 talet (leta våffeljärn och siphoner), vispar, bestick, linnehanddukar och dukar. Själv har jag mormors gamla soda siphon i mitt lilla köksfönster här hemma, så snygg bara som dekoration. Tänk också på att det mesta är lätt att diska, vissa saker kan se väl använda ut, men efter en tur i diskmaskinen är de som nya.

Här är ett urval av mina senaste fynd!

Eftersom min gamla mandelkvarn "råkat" få sin trämatare fukt skadad så köpte jag en  klassisk salladsivrare, troligen från 50 talet för 40 kr. Ett solklart fynd och så bra till att bland annat riva nötter med. Blev så glad när jag också hittade två kakformar med uttagbara bottnar i matchande storlek. Jättebra att ha när jag bakar tårtor eller  andra mjuka kakor.

Pressglas i mängder, är helt kär i våningsskålar och färgat pressglas, hittade också 4 jättefina linnehanddukar för 20 kr, billigt som attan.


 I min jakt på en kaktång på blocket så snubblade jag in på en annons med jättefina numrerade drink skedar och medföljande drink blandare, så kunde inte låta bli när de var så billiga.

Hittar ni en fin kaktång och inte vill köpa den själv, tänk på mig, jag köper den gärna.

En sak att komma ihåg när det gäller loppisar. 
De tar oftast gärna emot dina gamla prylar som står och samlar damm och kan komma till nytta för någon annan, och så får man mer plats hemma för nya fynd!

Mina senaste fynd är köpta på Fornåsa loppis, blocket och Majeldens Café & Secondhand i Linköping.

Nu ska jag över på filmkväll och trattisrensande hos Dessi med sambo. 
Ska bli mysigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar