16 augusti 2011

Skillnad på råvaror och råvaror.

Varning för känsliga läsare, här kommer ett extremt nördigt inlägg. 


De flesta som känner mig vet att jag kan vara lite speciell när det gäller vissa saker. Som att jag får hybris av syntettäcken i sängen, att jag har en lätt fobi för bordsmargarinet Lätta, att jag har får ångest om det saknas äkta vaniljsocker hemma och att jag kan vara nojig över konstiga ingredienser i köpta bakverk men att jag ända gärna avnjuter lightdrycker med en halv uppsats som innehållsförteckning. Troligen för att drycker inte påverkar slutresultatet på det jag bakar.


Och när det gäller bakning är jag rätt nojig, på gränsen till smått galen kanske vissa tycker. Men så är det så att slutresultatet på ett recept bygger på flera viktiga byggstenar, bland annat på råvaror, proportioner, kemi och teknik. Den viktigaste byggstenen tycker jag är råvarorna. Använder man dåliga ingredienser så spelar det ingen roll hur snygg din dyra visp från fina gatan är. Den största bidragande orsaken till ett gott och lyckat slutresultat är de livsmedel man väljer att använda. 


Bildkälla: kryddburken.se
Först lite om smör.
Nej, margarin är inte samma sak som smör. Margarin är fantastiskt användbart när det råder brist på bra råvaror, när man behöver lagra bakverk onödigt länge och när man vill snåla lite. De där extra kronorna man spenderar på ett kilo smör jämfört med ett kilo margarin är väl använda pengar som man får tillbaka i smak och konsistens. Jag vet att vissa inte känner någon skillnad, att de gärna köper hem ett paket margarin för det håller längre i kylen och kakorna som kommer ur ugnen är minst lika fina som de som bakas med äkta smör. 


Men jag kommer alltid föredra äkta smör, har man som jag gått en kurs i livsmedelskunskap så är det lätt att förstå varför. Smör är ett gammalt klassiskt livsmedel som använts lika länge som vi bott ihop med nötkreatur. Margarin började tillverkas i stor skala som en ersättning för det dyra smöret under krigstiden och med lyckad marknadsföring så blev margarinet en stapelvara i de svenska hemmen under 1900 talet. Läs gärna mer under till exempel Mildas egen hemsida


Huvudsaken till varför jag väljer smör är framför allt smaken, pålitligheten, resultatet och vetskapen om att den råvara jag använder inte har behövt filtreras och kemiskt ändras för att få dess egenskaper. 


Bildkälla: http://lushgavle.blogg.se/category/fakta.html
Jag hittade den här bilden på Internet, tror det är en liknande som fanns i vår lärobok. 


Vad väljer du?


_______________________________________


Bildkälla: grongava.se
Sen några rader till, om vanilj.
Nej, vanillinsocker är inte vaniljsocker. Vanillin utvinns ofta från barrväxter medan vanilj utvinns från en orkidé. Själv föredrar jag äkta vaniljsocker, vaniljpulver, vaniljstång eller vanilj extrakt över vanillinsocker. Äkta vanilj ger en djupare och mer nyanserad smak än vanillin. Eftersom äkta vanilj är lite som salt i bakning och att den är en klassisk smakförhöjare i just bakverk så tåls den att satsa på. I de flesta recept handlar det om 1-2 tsk per baksats, så de extra kronorna ett paket kostar blir inte många ören extra per bakverk. En liten notis, läs på förpackningarna, ibland är det blandat vanillin i vaniljsockret, och välj gärna ekologisk och rättvise märkt om det finns. De har generellt sätt bäst smak och det är alltid bra att stödja hållbara livsmedel. 




Nu tillbaka till provbakning inför födelsedagsfirande i helgen.

Kram!



2 kommentarer:

  1. Väl skrivet! :) Och bilden om margarin vs. smörtillverkning säger allt.

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Kan jag rekommendera till kollegorna som undrar varför margarin är dåligt :)

    SvaraRadera