27 augusti 2011

Annas Tomtebloss Cookies!



Stora, krispiga, sega cookies med malda hasselnötter och bitar av choklad, kan det bli bättre? Ja, för de är laktos, gluten och mjölkfria så de är ett utomordentligt alternativ till traditionella cookies. 


Hälften av gårdagens kakor skickades med till Dessis syster, och resten åker med till Ljungsbro marken idag med mig och min syster plus hennes man.


Dessa kakor har blivit en favorit i repris och är lätta att variera. De är en variation på en småkaka som min mamma ofta bakade till mig och mina syskon när vi var barn. De är underbart krispiga på utsidan, sega inuti och normalt sett doppade i god mörk choklad. Enda nackdelen är att man sällan behöver frysa in dom, det blir sällan några över.


Tänk på att kolla att chokladen är mjölkfri om ni ska baka dessa till laktos eller mjölkallergiker.





Annas tomtebloss cookies
Cirka 12 stora cookies


Ingredienser
3 st äggvitor
200 g hasselnötter
200 g strösocker
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
2 tsk mandellikör
100 g mörk hackad choklad, eller gärna Odense chokladknappar 
eventuellt lite extra grovt hackade hasselnötter


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Mal hasselnötterna, helst i en mandelkvarn och blanda med strösocker, vaniljsocker och salt.
3. I en separat, ren bunke, vispa äggvitorna riktigt hårt, ska gå att vända bunken utan problem.
4. Blanda sedan med en slickepott ned nöt blandningen, chokladen, eventuella hasselnötsbitar och mandellikören i de vispade äggvitorna.
5. Det går bra att utesluta mandellikören om så önskas.
6. Använd en glasskopa eller en stor matsked och klicka ut stora klickar av smeten på en bakplåtsklädd plåt. Rulla varje klick till en boll och platta till dom tills de får önskad form och storlek. Kakorna kan ligga ganska tätt, de sväller bara lite när de gräddas.
7. Grädda plåten mitt i ugnen i cirka 12-13 min, de ska vara gyllene under och svagt gyllene i kanterna ovanpå. Låt kakorna svalna på plåten och förvara sedan i en lufttät behållare, de går också jättebra att frysa in.




Ha det bra och njut av helgen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar