22 oktober 2011

Såhär inför jul...

...kan det vara bra att starta i tid. 


En sak är säker, jag är bra på att skjuta upp saker. -"Det där kan jag göra sen", -"ska bara" och en rad ursäkter finns oftast. Men jag vet att jag är sån, så i de allra flesta fall brukar jag planera ganska tidigt, som inför allt julfixande.


Det ska kokas kolor, bakas pepparkakshus, lussekatter, saffransskorpor, köpas julklappar och pynta hemmet. Idag är det "bara" två månader till det mesta ska vara klart, och varvar man allt roligt pyssel och mysiga kvällar med allt det mindre roliga som ska fixas under vintern så kan det vara bra att börja i tid. 


Så tur är det att många av våra butiker har fattat att det är smart att börja redan nu. Även om det säkert blir som det brukar bli. Att det alltid är något man glömt till julafton och står man och svettas inne på Åhléns dan före dan. 


Nu har jag ändå mjuk startat, har bestämt vilka smaker det ska vara på kolan, börjat tänka lite på julklappar till julklappsleken och igår köpte jag årets första julkula när Dessi och jag åkte på shopping trip för att bland annat inhandla prylar till hennes arbetsplats. 




Till mig blev det en söt ekorre från Rusta, lite kitschig, men så fin. 


Jag brukar dekorera relativt sparsamt hemma till jul. Det brukar bli min mini de-lux julgran jag köpte första året jag flyttade hemifrån, ett pepparkakshus, två ljuskulor i fönstret till advent och så brukar jag varje år köpa en extra fin julkula som jag dekorerar min gamla adventsljusstake från IKEA med. 


Det brukar inte bli så mycket med julgardiner eller "juliga" saker som bara passar till jul. Köper jag inredning så vill jag att det ska funka resten av året med. Julstämning för mig handlar mer om levande ljus och dofter än tomtar och signalröda inredningsprylar i varje hörn. 


Men det roligaste runt jul är ändå allt pyssel och julgodis man kan göra och ge bort. Jag kom att tänka på min mammas "julstubbar" när jag såg den här på IKEA igår.




12 kr för 200 gram, men jag skulle nog kalla den för mandelmassa i stället för marsipan med tanke på att det ändå är 50% mandel i. Men jag tror den är utmärkt att göra julstubbar av, ska försöka ge mig på min mammas variant lite närmare advent. Åt ett litet smakprov igår, den smakade gott och konsistensen är mer som mandelmassa än marsipan. Så till mina julfigurer blir det nog en lite dyrare marsipan från min matbutik.


Nu ska jag ta tillvara på helgen, vila kroppen, huvudet och ha det mysigt.

Ha en bra helg!

Kramis


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar