4 oktober 2011

Snurror, snäckor, kärt barn har många namn!

Senaste veckan så har det nästan varit kanelbullar vart man än tittat, speciellt de stora reklamskyltarna Pressbyrån satt upp här i Linköping. Jag tror att de allra flesta vet att det är kanelbullens dag idag den 4 oktober. Men alla (inklusive mig), kanske inte vet varför och hur länge den faktiskt har funnits. 

Så jag hoppade över till google.se och från träffarna lärde jag mig att dagen funnits sedan 1999, och att den instiftades av Hembakningsrådet i samband med deras 40 års firande. Kanelbullens dag har också en alldeles egen sida, där finns bland annat information och länkar till en massa olika recept. 

"Syftet var att hylla vår hembakartradition genom att lyfta fram ett traditionellt och älskat bakverk. Och att skapa en tradition som alla kan delta i. Höstens skördetid innebär också högsäsong för bakning i svenska hem."

Själv valde jag att testa ett recept från Leila Lindholm såhär inför dagens högtid. Bullarna blev tokgoda och receptet var jättebra. 

Som tur var använde jag den sista biten smör från mitt gamla paket som låg i kylen till bulldegen. Men till fyllningen fick det bli flytande rapssmör. Det nyinköpta smörpaketet var extremt grynigt och luktade härsket, så ville inte använda det. Så lite kladdigt blev det med den flytande ersättningen, men, men. 

Gott blev det!



Lite onödigt att skriva ner hela receptet här då jag följde Leilas original nästan hela vägen, så klicka gärna vidare hit om ni vill baka hennes bullar hemma! Jag valde att utesluta den sista penslingen och gjorde den klassiska bullen med penslat ägg och pärlsocker på toppen av bullarna.

Hoppas alla får en bra dag!

Kramis



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar