3 oktober 2011

Bästa helgen på länge...

...spenderades med goaste arbetskamraterna i Nora.


Vi har varit på Chokladskolan, Cacao & co Chocolate School i dagarna två. 

Vi instruerades av Ingela och Caroline i bland annat pralin tillverkning, polkagris kokeri och lite chokladväveri med modelleringschoklad. De var otroligt duktiga och bra på att lära ut, hoppas vi kan ta oss dit snart igen för att lära oss mer. 

Jag fick ungefär samma känsla som Kalle i chokladfabriken måste fått när han fick sin guldbiljett när vi efter flera veckors planerade fick grönt ljus att åka från vår budget ansvarige på jobbet. 

I dagarna två har jag och fyra av mina arbetskamrater gått från att vara chokladentusiaster till att kunna lite av grunderna i konsten att göra chokladpraliner. Vi har tempererat, kladdat, ljutit, skrapat, blandat och format choklad hela helgen, och även ätit en hel del såklart. 




Vi hade verkligen jätteroligt, och jag hittade choklad på konstiga ställen efter helgen kan jag lova.


Nu gäller nästa steg, att fortsätta lära sig, finslipa tekniken och våga vara kreativ. Jag köpte hem en pralinform  med valöntsform jag ska öva på här hemma. Det ska bli så kul att kunna göra egna smaksättningar och bli bättre och bättre på hantverket. 

Måste också nämna det underbart charmiga boende vi njöt av under helgen. Vi tillbringade en natt på det lilla B&B Söderlånggatan 13 i centrala Nora. Det var en liten länga med badrum, två rum och fyra bäddade sängplatser, vi valde till en extrabädd så vi alla fick plats. 

Söderlånggatan 13 rekomenderas varmt. Det var fräscht, charmigt och vi fick en otrolig service från vår värdinna som bjöd på lyxig frukost i hennes egen matsal. Hon tog sig till och med tid att leta upp oss på skolan efter att en av oss glömt kvar en sak på ett av rummen.   

Så nu är det bara att se framåt igen, tror det är mycket roligt som väntar runt hörnet!

Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar