17 juni 2011

Så varför en blogg?

Varför vill jag ta steget ut från min egna lilla kokvrå och in i den enorma bloggosfären?

En blogg är ett fantastiskt instrument för att dela med sig av foton, inspiration, idéer och för att skapa nätverk med likasinnade.  Jag har älskat bakverk, sötsaker och den glädje och samvaro de skapar när de delas sedan jag var barn. När jag var liten var det min mamma, mormor, pappa och faster som stod för otroligt många fina minnen i samband med både bakstunderna i köket och fikastunderna efteråt.  Jag och flera av mina kompisar försökte ofta baka själva, ibland med varierande resultat men alltid med samma entusiasm.

Ett av mina bästa minner är när jag och en av mina bästa barndomsvänner stod hemma i hennes kök och lekte matprogram medan vi totalt misslyckades med att få ihop ett recept med chokladbollar.

Sedan följde år av experimenterande, det blev otaliga smulpajer, chokladkola kok, minimuffins i knäckformar, kladdkakor, muffins, småkakor, cookies och tårtor.

Idag är jag vuxen, tiden sittandes bredvid mamma på köksbänken med ett glas hemmarörd chokladmjölk är sedan länge över.  Men arvet efter min mormor, mamma, pappa och faster är kvar. Att baka ska vara mysigt, roligt, gott och vetskapen att stöket i köket alltid går att städa upp.

Nu följer jag slaviskt mina gastronomiska idoler med glädje. Bloggar är min främsta källa till nya idéer, experimentlust och fantastiska recept. Men tätt följt efter bloggarna kommer böcker, filmer, musik och tv. 

Med ”En baknörds bekännelser” vill jag dela med mig av den entusiasm, kunskap och bakglädje jag fram tills idag bara delat med mig av till min fantastiska familj och mina vänner. Här kommer jag dela med mig av foton, recept, inspirationskällor, prylar och allt annat som gör livet lite sötare. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar