24 juni 2011

Egen saft på ljuvliga fläderblommor.

För några dagar sedan gick jag och min mamma förbi några stora fläderblomsbuskar som växte vid gångvägen. Jag måste erkänna att jag aldrig har kokat fläderblomssaft tidigare, men jag har älskat att dricka saften ända sedan jag var liten. 




Dagen efter gick jag iväg och plockade ner ett gäng med blomklasar och tog med hem för att testa att göra min alldeles egna fläderblomssaft, lagom till midsommarafton. Ett tips är att ta med någon som är lång, jag hade lite svårt att nå klasarna som växte högt upp.








Min version på Fläderblomssaft
Flaska & bricka från Ikea, etikett privat, se nedan.


Räcker till en flaska.
Cirka 22 Fläderblomsklasar
1 Citron
1 Lime
7,5 dl Vatten
10 dl Strösocker
2 tsk Citronsyra (finns bland kryddorna i butiken)




  1. Rensa eventuellt bort vissna blommor och skaka av klasarna ordentligt så inga insekter kommer med.
  2. Skölj av blomklasarna, citronen och limen och lägg blommorna i en stor värmetålig skål.
  3. Riv av det allra yttersta på citronen och limen och lägg ner bland blommorna. 
  4. Pressa ner saften från båda frukterna och häll ner det i skålen.
  5. Koka upp vatten, citronsyra och strösocker tills allt socker lösts upp och häll det över blommorna i skålen.
  6. Täck över skålen och låt stå att dra i 2-3 dagar, rör om 2-3 gånger per dag.
  7. Koka upp allt igen och sila genom en silduk eller ta en gammal kökshandduk och en sil. Funkade bra för mig.
  8. Häll upp på en väl rengjord flaska och låt svalna, förvara sedan flaskan kallt.
  9. En del blandas med 4-5 delar vatten, servera gärna med is och en citronskiva.
_____________________________________________________________________

Egna etiketter:
Jag älska att pyssla och har fixat ett dokument med lite olika etiketter/tags som passar till det mesta som man fixar med nu under sommaren. Saft, sylt, presenter och liknande. Så jag har sparat två versioner i pdf format om det är någon som vill ha enkla etiketter att trycka ut hemma på skrivaren. Använd gärna lite tjockare papper och stansa ett hål för snöre med en hålslag.




Hoppas du får en mysig midsommarhelg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar