20 december 2011

Julkaos blandat med stunder av lycka

Julklappar, julskinka, julbord, julgodis, skumtomtar, pyssel kvällar, roliga projekt, deadlines, pepparkakshus, lucia, advent, kola, biscotti, saffransbröd, tomtebloss, glitter, julpynt, tomteluvor och mysiga stunder i soffan.

Lite samma visa varje år, och varje gång så funkar det mesta trots allt lagom till jul. 

Vissa saker har jag fått välja bort i år, jag har helt enkelt inte tid. Men en sak ville jag absolut göra innan julafton, även fast jag ibland tvivlade på att jag skulle hinna.

Mitt (nästan) årliga pepparkakshus! 

Jag försöker komma på något roligt att inspireras av för att kunna knåpa ihop ett eget pepparkakshus. Genom åren har det blivit både slott, kyrkor, Super mario slott och hobbit hus.

I år blev det en liten dockteater, inspirerad av Hans och Greta sagan. 


Nästan alla mina strössel och dekor prylar från skåpen kom till användning, det blev så fint. Det blev också mitt bidrag till en tävling Ikea hade på sin blogg sida. Hoppas hoppas. Blev extra glad att jag äntligen lyckades göra ett fönster av socker, eller rättare sagt, krossade citronklubbor. 



Pepparkakhusfönster: (Enkla vägen)
Beräknat på 5-6 min normal gräddningstid i 200 grader.
  1. Köp hårda karameller, eller hårda klubbor. 
  2. Lägg i en mortel och mortla till ett fint pulver. 
  3. Skär ut önskad del till huset av utkavlad pepparkaksdeg och grädda i ugnen cirka 2 min kortare än normalt.
  4. Låt delen svalna något, lägg sedan en hög med pulver i mitten av fönstret och bred eventuellt ut lite försiktigt om det är ett stort fönster. Tänk på att det smälter ner rätt mycket, så ha lite mer än vad man tror behövs. 
  5. Grädda sedan delen igen, stå vid luckan och kolla, när pulvret har helt smält ner och blivit blankt är det bara att ta ut plåten igen. 
  6. Låt svalna, sen klar att dekoreras och monteras.

Nu ska jag pyssla ihop lite julklappar.

Jag vill önska alla en riktigt god och mysig julhelg!


Kramis


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar